מותאם לתוכנית הלימודים

אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
שאלות ותשובות
ראשי » כללי » שאלות ותשובות

שאלות ותשובות

לפניכם אוסף של שאלות ותשובות שיעזרו לכם בהפעלת הרובוט בכיתה. אם ברצונכם להוסיף שאלה, הוסיפו אותה בתגובה. השאלה והתשובה, יתפרסמו רק לאחר אישור מנהל המערכת

האם יש לכם המלצות כיצד לעבוד בתקופת הקורונה?

כדי לשמור על כללי הריחוק החברתי והיגיינה מתאימה בתקופה זאת רשמנו למענכם מספר המלצות שיקלו עליכם בקיום שיעורי הרובוטיקה בבית הספר.

  1. הכניסה לחדר הפעילות תהיה לאחר רחיצת ידיים במים וסבון וחיטוי הידיים בג'ל חיטוי. אסור לגעת במסך המחשב.
  2. העבודה בחדר הפעילות תהיה עם עטית מסיכות והקפדה על מרחק הולם בין הילדים.

ציוד חדר הפעילות-

ניקוי וחיטוי המחשבים– כדי לשמור על המקלדת מנוזלי החיטוי, רצוי לעטוף את המקלדת בניילון נצמד ולחטא אותו לאחר כל שימוש. בתום יחידת הפעילות הילדים ייטלו מטליות חיטוי ויחטאו את העכבר, המקלדת, שולחן העבודה והכיסא. המורה יחטא את מסך המחשב בתחילתו וסופו של יום.

אם אתם עובדים עם כבל נתונים מומלץ לחבר את הכבל באופן קבוע למחשב. בתום כל שיעור לחטא קצות הכבל בו נוגעים הילדים.

 

חיטוי הרובוטים– חיטוי הרובוטים יעשה לפני ואחרי כל פעילות באמצעות מטליות חיטוי. הרובוט יסומן לשימוש הילדים כדי למנוע מגע של ילדים ברובוט שאינו שייך להם.  

כדי לצמצם מגע במשטחים רבים, המורה יהיה אחרי על הוצאת הרובוטים מהארון והכנסתם לטעינה בתום יחידת הפעילות.

כדי להקפיד על מרחק בין הילדים רצוי לעבוד עם כמה שיותר רובוטים וכמה שיותר מחשבים. מומלץ להשתמש בכל הרובוטים של כל הכיתות כדי להקטין קבוצות עבודה.

הוראות התקנה למערכת תכנות הרובוט

לחץ כאן
כיצד לעצור תכנית במהלך הרצת הרובוט?

בחיבור בלותות 

נלחץ על כפתור העצירה בסביבת scratch

או על כפתור חזור ברובוט.

בחיבור כבל נלחץ על כפתור חזור בלבד

מה לעשות כאשר הבקר מציג "starting" ולא מתקדם מעבר לכך?

יש להעלות מחדש את תכנת ההפעלה. אנא פעל על פי שלבים אלה:

חובה שתוכנת Lego Ev3 Mindstormes תהיה מותקנת במחשב. התקינו אותה מהקישור הבא.

  1. עתה יש להוציא את בית הסוללה והכנס אותה שוב.
  2. לחץ בו זמנית על הלחצן המרכזי והלחצן הימני עד שיופיע הכיתוב “Updating…”
  3. פתח את תכנת ה-Ev3 ובעזרת כבל ה-  USB חבר את הרובוט למחשב.
  4. עדכן את תכנת הרובוט ע"י בחירה מהתפריט העליון  ב- Firmware Update .
קובץ מפורט להורדה
מה לעשות כאשר הבקר נתקע במהלך עדכון תכנה ולא ממשיך?

כדי לפתור בעיה זאת יש לעדכן את תכנת ההפעלה ידנית.

פתח את תכנת ה- EV3 וחבר את הרובוט למחשב בעזרת כבל USB ופעל על פי ההוראות הבאות:

  1. לחץ בו זמנית על שלושת הכפתורים בבקר: כפתור "חזור" כפתור בחירה (האמצעי) וכפתור ימני.

2. כאשר הבקר מאתחל, שחרר את כפתור "חזור".

3. כאשר על מסך הבקר מופיעה המילה “Updating", שחרר את שני הכפתורים האחרים. עתה יש ללחוץ במסך המחשב על המילה "download" כדי להוריד את עדכון התכנה לרובוט. לאחר שהתכנה תרד לרובוט, הרובוט יאתחל את פעולתו.

מה לעשות כאשר הבקר לא עובד ולא מכבה את עצמו?

יש לאתחל את בקר הרובוט. הפעולה לא תמחק תכניות קימות על הרובוט אך תמחק את התכנית עליה עובדים כרגע והורדה לרובוט יש לעשות את הפעולות הבאות כאשר לבנת הבקר מופעלת.

  1. יש ללחוץ בו זמנית על הכפתורים הבאים בבקר: כפתור "חזור" כפתור שמאלי וכפתור בחרה (אמצעי).
  2. כאשר המסך ריק יש לשחרר את כפתור ה"חזור".
  3. כאשר על מסך הבקר מופיע הכיתוב "starting" יש לשחרר את שני הכפתורים האחרים.
התחברות עם כבל USB

כאשר מתכנתים בסקראץ ועובדים עם חיבור בכל USB יש לזכור את הכללים הבאים:

  1. שם הקובץ חייב להיות באנגלית. עליכם להבחין בין שמירה בסביבת סקראץ שם הרובוט נשמר כקובץ SB3 לבין הורדה לרובוט שם הרובוט נשמר כקובץ Uf2.
  2.  התוכנית צריכה להיפתח עם פקודת ארוע (למשל כאשר לוחצים על דגל)
  3. הורדת התוכנית יכולה להיעשות ישירות לתיקיית Projects בכונן EV3.
מחיקת קבצים מלבנת הEV3
  1. חברו את הרובוט למחשב באמצעות כבל USB
  2. פתחו את הקובץ הבא והורידו אותו לכונן Ev3 (לא בתוך Projects)
  3. הפעילו את File Manager בלבנת הרובוט
  4. בחרו באמצעות כפתור אמצעי (כפתור בחירה) את כל הקבצים שאתם רוצים למחוק.
  5. בחרו בשורה האחרונה במחק Delete
  6. לחצו שוב לאישור המחיקה.
קבצים לא יורדים לרובוט?
  1. האם שם התוכנית באנגלית ללא רווחים?
  2. האם נתתם פקודת ארוע (לדוגמא כאשר לוחצים על דגל) בתחילת התוכנית?
  3. האם הרובוט דולק?
  4. האם הרובוט מחובר בכבל למחשב?
בעיות התחברות ב- BlueTooth

אם הרובוט לא מתחבר לסביבת העבודה ב- Scratch לאחר שהפעלתם Scratch link ובדקתם שחיבור בלותות מחובר ברובוט נסו לחבר את הרובוט ישירות לבלותות בממשק windows בטרם תתחברו לסביבה.

  1. לחצו על חיבור ה- Bluetooth

2. ברשימה הנפתחת בחרו בהצג רשימת חיבורים ל Bluetooth

3. אם הרובוט שלכם מופיע ברשימת החיבורים, מיחקו אותו ובחרו בהוסף חיבור חדש.

אם אינכם רואים את שם הרובוט ברשימה, סיגרו את חלון הרשימה ולחצו על כפתור הוסף חיבור חדש. אם הכל כשל אתחול הרובוט והמחשב נחוצים.

4. אשרו את קוד החיבור ברובוט ובמחשב כדי להתחבר.

 

5. חזרו לסביבת scratch , הקפידו ש scratch link פועל, פתחו את ההרחבה וחברו את הרובוט.

הרובוט לא מתחבר? החיבור מתנתק?

נסו ללחוץ F12 במקלדת. לאחר מכן לחצו לחצן ימני בעכבר על כפתור רענון ובחרו באפשרות:

Empty Cache and Hard Reload

או בעברית:

ריקון המטמון וטעינה מחדש קשיחה

בעיות בביצועי הרובוט

בחיבור Bluetoohe בשימוש בהפעלת מנועים לפי מעלות מנוע או סיבובי מנוע, הוספנו בקוד הבסיסי השהיה של שניה בין פקודה לפקודה כדי להמנע מתקלות בפלט רצף פקודות.

בשימוש בהפעלת מנועים לפי שניות לא הוספנו השהיה בין פקודה לפקודה וביצוע הפלט הוא רציף ללא הפסקות.

כדי להמנע מבעיות בפלט הרובוט, אנו ממליצים, להמנע משימוש בסוגים שונים של דרכים למדידת המנועים, כלומר אל תשתמשו באותה תוכנית במדידה לפי שניות וגם במדידה לפי סיבובי מנוע. בחרו דרך מדידה אחת לכל אורך התוכנית.

חיישן צבע מהבהב?

שימו לב

בעת הרצת הרובוט עם חיישן צבע/אור יש לצאת מתוך ה- Port View
אם תשארו בחוצץ זה, החיישן "ישתגע" ויהבהב וכמובן שהוא לא יתפקד.
השארת תגובה

ביטול

פרוייקטים נוספים
  • אלבום תמונות
  • תחרויות
    • אליפות הרובוטיקה לבתי הספר היסודיים
    • אליפות הסייבר CoderZ
  • למידה מרחוק
שתפו אותנו
יש לך רעיון לפעילות?

© כל הזכויות שמורות לרובוטק טכנולוגיות

 Vconcept  פיתוח האתר

הצהרת נגישות     מדיניות הפרטיות

גלילה לראש העמוד