מותאם לתוכנית הלימודים

אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
1.2 טיפים והתקנות נדרשות
ראשי » חדשות » 1.2 טיפים והתקנות נדרשות

1.2 טיפים והתקנות נדרשות

התנסות מוקדמת של המורה

  • מומלץ שכל מורה יתנסה בעצמו בהרכבת הרובוט. הבניה תאפשר לכם להכיר את חלקי הרובוט ותגדיל את מאגר העצות שתוכלו לתת לתלמידים. 

הכנת סביבת העבודה

  • ארונות אחסון הרובוטים צריכים להיות בחדר בו הילדים יעבדו עימם. ניוד הציוד יגרום לאיבוד חלקים מיותר.
  • בארונות האחסון סדרו שני מדפים להנחת הרובוטים, מקמו את הארונות ליד שקע חשמל. צרו חור בגב הארון, בגובה המדף והעבירו דרכו מאריך ומפצל כך שתוכלו לטעון את הרובוטים בתוך הארון. על כל מדף הצמידו מדבקה עם שם הכיתה.
  • התקנת התוכנה/חומרה המתאימה לסביבת העבודה שלכם.   הוראות התקנה לעבודה בחלונות 10 ו-BLUETOOTH         הוראות התקנה לעבודה עם חלונות 7-10 בחיבור כבל USB  עדכון קושחה בעזרת תוכנת Mindstorms
  • בקשו מטכנאי המחשבים להכין על שולחן העבודה בכל מחשב  שני קישורים:
    • קישור ישיר לסביבת  העבודה של משרד החינוך:   לחצו  כאן לקישור
    • קישור ישיר להפעלת Scratch Link                (לאחר שהותקן במחשב לפי דף ההוראות) 
  • ציוד נוסף בארון- שישה סרגלים או סרטי מדידה, סרטי הדבקה בצבעים שונים (אדום, שחור, ירוק וכדומה), מספרים,מברג, שטיחים להרצת רובוטים (ניתן להדפיס בבית דפוס על שמשונית מקבצים הנשלחים לנרשמים באתר שלנו) ניתן לרכוש את כל שלושת השטיחים לעבודה בתוכנית (ללא שטיח תחרות) במחיר של 240 שקלים לפני מע"מ. 

עבודה בקבוצות

  • חלקו את הקבוצה לתת קבוצות בנות 3 ילדים לכל היותר. כדאי לא לשנות קבוצות במהלך המחצית. אם יש ללכם מספיק מחשבים בחדר הרובוטיקה, אנו ממליצים לעבוד עם כל הרובוטים של השכבה וליצור זוגות עבודה במקום שלשות.
  • בכיתה המונה בנים ובנות מומלץ לצוות את שני המינים יחד. בן עם שתי בנות או שתי בנות ובן.
  • עודדו את הילדים לעבוד בקבוצה המשתפת את כל חברי הקבוצה, מקדמת את כל חבריה, תומכת ועוזרת. כל ילד בקבוצה יקבל בכל שיעור תפקיד בקבוצה שיעבור ברוטציה בקבוצה. תפקידים מוצעים: מתכנת, מריץ, מתקן קוד. 
  • כל קבוצה תבחר בהחלטה משותפת, שם לרובוט . את שם הרובוט אפשר לרשום על מדבקה שתוצב על בקר הרובוט. אפשר להקליד את שם הרובוט בהגדרת שלו. בחירת השם היא תהליך חשוב היוצר קשר קבוצתי של הקבוצה עם הרובוט ושמירה עליו. יחד עמו הם יעברו תהליך למידה ממושך.

בניית הרובוט

  • הקפדה על הסדר הינה חשובה ביותר: חלקי הערכה ישמשו את התלמידים גם בעתיד, כמו גם את הכיתות הבאות. פתחו את השקיות ומיינו את החלקים. בקשו מהילדים לבדוק היטב בטרם ישליכו את השקיות הריקות לפח. רצוי שכל השקיות יגיעו אליכם לבדיקה ואתם תשליכו לפח. ראו הצעה לסידור הערכה.
  • בזמן בניית הערכה בפעם הראשונה כדאי לומר לילדים שכל ילד יבנה שלב אחד או לחילופין יחלקו מספר דפי בניה לכל ילד כך שכולם יהיו שותפים בבניה.
  • בתום המחצית רצוי שהתלמידים יפרקו את הרובוט כדי להתנסות גם בנושא ההנדסה ההפוכה (Reverse Engineering) וגם כדי לאפשר לתלמידי המחצית השניה לבנות את הרובוט בעצמם.

מהלך שיעור

  • המורה פותח בהקניית המושגים הרצויים או בדיון בנושא נבחר. כדאי לארגן את עיקרי הדברים במחברת עם התלמידים ולתת דוגמאות קוד לבדיקה משותפת של הקלט מול הפלט.
  • מהלך עבודה בביצוע משימה:
    • חלוקת רובוטים באופן מרוכז לקבוצות
    • חיבור הרובוט לסביבת התכנות
    • חלוקת תפקידים בין חברי הקבוצה
    • תכנון האלגוריתם המפורט באופן מילולי
    • כתיבת הקוד המפורט
    • הורדת תכנית לרובוט
    • הרצת הרובוט
    • בדיקת הקוד ותיקון על פי הצורך.
    • הדגמת הרצות הקבוצות וסיכום הנלמד
  • בתום שיעור מומלץ למנות תורנים שיבדקו שכל הציוד הוחזר לארון וכן  יטאטאו את החדר. פעולה זו תעזור למצוא חלקים שהתפזרו במהלך השיעור.

 

המלצות לקיום שיעורי מדעי המחשב ורובוטיקה בתקופת הקורונה

 

כדי לשמור על כללי הריחוק החברתי והיגיינה מתאימה בתקופה זאת רשמנו למענכם מספר המלצות שיקלו עליכם בקיום שיעורי הרובוטיקה בבית הספר.

  1. הכניסה לחדר הפעילות תהיה לאחר רחיצת ידיים במים וסבון וחיטוי הידיים בג'ל חיטוי. אסור לגעת במסך המחשב.
  2. העבודה בחדר הפעילות תהיה עם עטית מסיכות והקפדה על מרחק הולם בין הילדים.

ציוד חדר הפעילות-

ניקוי וחיטוי המחשבים– כדי לשמור על המקלדת מנוזלי החיטוי, רצוי לעטוף את המקלדת בניילון נצמד ולחטא אותו לאחר כל שימוש. בתום יחידת הפעילות הילדים ייטלו מטליות חיטוי ויחטאו את העכבר, המקלדת, שולחן העבודה והכיסא. המורה יחטא את מסך המחשב בתחילתו וסופו של יום.

אם אתם עובדים עם כבל נתונים מומלץ לחבר את הכבל באופן קבוע למחשב. בתום כל שיעור לחטא קצות הכבל בו נוגעים הילדים.

 

חיטוי הרובוטים– חיטוי הרובוטים יעשה לפני ואחרי כל פעילות באמצעות מטליות חיטוי. הרובוט יסומן לשימוש הילדים כדי למנוע מגע של ילדים ברובוט שאינו שייך להם.  

כדי לצמצם מגע במשטחים רבים, המורה יהיה אחרי על הוצאת הרובוטים מהארון והכנסתם לטעינה בתום יחידת הפעילות.

כדי להקפיד על מרחק בין הילדים רצוי לעבוד עם כמה שיותר רובוטים וכמה שיותר מחשבים. מומלץ להשתמש בכל הרובוטים של כל הכיתות כדי להקטין קבוצות עבודה.

« חזרה
הבא »
פרוייקטים נוספים
  • אלבום תמונות
  • תחרויות
    • אליפות הרובוטיקה לבתי הספר היסודיים
    • אליפות הסייבר CoderZ
  • למידה מרחוק
שתפו אותנו
יש לך רעיון לפעילות?

© כל הזכויות שמורות לרובוטק טכנולוגיות

 Vconcept  פיתוח האתר

הצהרת נגישות     מדיניות הפרטיות

גלילה לראש העמוד