מותאם לתוכנית הלימודים
שיעור פתיחה כיתה ה'
מעודכן לשנת הלימודית תש"ף
עמודים: 156-157
בתכנית הלימודים
90 דקות עיוני משולב מעשי
מערכת מחשב-רובוט
קלט, פלט, מעבד
סוגי מערכות מחשב ושימוש במחשבים
שיעור זה הוא השיעור הראשון בו המורה מכניס את הילדים לעולם התוכן בדרך חווייתית ומזמינה.
בשיעור זה רצוי לשלב סרטונים על רובוטים מתחומים מגוונים כגון עולם הרפואה, החקלאות וכדומה. מאגר סרטונים תוכלו למצוא במאגר הקישורים שלנו.
בסוף מפרט השיעור, בהרחבה, צירפנו הרצאה שניתנה במסגרת "אקדמיה ברשת" בה יש דוגמאות רבות לרובוטים מתחומים מגוונים.
הרובוט מבוסס על שימוש במערכת ממוחשבת, לכן נכיר לילדים מעט מושגים מעולם המחשב.
בתום יחידת שיעור הפתיחה, נקדיש כשני מפגשים לבניית הרובוט הבסיסי איתו נעבוד במחצית זו.
מכונה הקולטת ומעבדת נתונים שמוזנים לתוכה (קֶלֶט) ופולטת תוצאות (פֶלֶט) על פי תכנית מחשב, כלומר על פי סדרת פעולות נתונה מראש. חלקי המכונה נקראים חומרה ואילו תכניות המחשב או התכנים שאנו מזינים לתוכו נקראים תוכנה.
אפשר לפתוח עם משחק
(משחק מאתר מוזיאון המדע בירושלים). המשחק מאפשר לחשוף את הילדים לכך שיש הרבה סוגים של מחשבים השונים מהמחשב המוכר לילדים בכל בית.
לאחר המשחק נגדיר לילדים את המושגים קלט פלט.
קֶלֶט – התקן קלט (input device) מאפשר למשתמש ליצור קשר עם המחשב: להכניס לו מידע ולתת לו פקודות. התקני קלט לדוגמה: מקלדת, עכבר, מיקרופון או מצלמה.
פֶלֶט: התקן פלט (output device) מאפשר למחשב ליצור קשר עם המשתמש: להציג מידע על המסך, ליצור הדפסה או קול. התקני פלט לדוגמה: מסך המחשב, רמקולים ומדפסת.
עתה ננסה להגדיר עם הילדים מהו רובוט?
כדאי לתת לילדים להגדיר מה זה רובוט, לרשום את עיקרי הדברים ולהגיע להגדרה המתאימה.
רובוט הוא מכונה הכוללת מרכיבים אלקטרונים ומכאניים, המסוגלת לבצע משימות באופן עצמאי וגמיש. לרובוט יש, בדרך כלל, יכולת תנועה, חיישנים (לקלוט אותות מהסביבה), זרועות לביצוע פעולות ויכולת בקרה (בדיקת פעולות). הרובוט מופעל על ידי רצף פקודות בתוכנית מחשב.
לאחר ההגדרה, מומלץ להראות לילדים את הסרטון הבא:
ירון לונדון והילדים מארחים במעבדה החדשה של מה זה מוזה את הפרופסור אלון וולף שפיתח רובוט המתנהג כמו נחש. אלון מדגים לילדים איך עובד רובוט, איך הוא לומד לנוע וכיצד הוא מקבל החלטות.
למורים החפצים בהרצאת הקדמה לנושא, מצורפת הרצאה המציגה בפני הילדים את ההתפתחות הטכנולוגית המואצת. ההרצאה ניתנה במסגרת שידורי "אקדמיה ברשת" וטובה לפתיחת הנושא ברובוטיקה או בשיעורי התכנות בכיתות ד'.
קוד ורובוטיקה המרצה- עדי שמורק
עדי שמורק בהרצאה לתלמידי ד-ו במסגרת אקדמיה ברשת ההתפתחות הטכנולוגית של העשור האחרון גדולה בהרבה מההתפתחות שחלה בכל המאה שעברה. ההאצה שאנו חווים בהתקדמות הטכנולוגיה משנה את חיינו באופן תדיר. בהרצאה נסקור ונחקור יחד את ההשפעה של הטכנולוגיה, ובעיקר ברובוטיקה ותוכנה, על חיי היום-יום שלנו ברפואה, צרכנות, תחבורה ועוד. ננסה לבחון מה הם הכלים והמיומנויות שאנו נדרשים לרכוש כדי שנוכל להיות מוכנים לעתיד טכנולוגי שאיש לא יכול לחזות. כדאי שהמורה יצפה בהרצאה ויבחר את החלקים המתאימים לכיתתו.
שני המפגשים הבאים יוקדשו לבניית רובוט בסיסי. אנא פנו לנושא "לקראת הפעלה ראשונה"- הוראות בניה, שם תוכלו למצוא את הוראות הבניה.
מומלץ לקריאה בבית או בשיעור מילוי מקום.