מותאם לתוכנית הלימודים

אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
ג.3 סוגי פניות
ראשי » חדשות » ג.3 סוגי פניות

ג.3 סוגי פניות

להדפסת השיעור

פרק שלישי,  כיתה ה'

מעודכן לשנת הלימודים תש"ף

עמודים: 173-174,  176-180

בתכנית הלימודים

180 דקות מעשי משולב עיוני

נושאים: 

סוגי פניות

הקדמה למורה: 

סוגי פניות

הקדמה:

בפרק הקודם למדנו להסיע את הרובוט קדימה ולאחור בעזרת שני מנועים הנעים במהירות זהה.

למדנו כיצד לגרום לרובוט להסתובב ימינה או שמאלה בעזרת הפעלת אחד המנועים במהירות מסויימת וקביעת מהירות המנוע השני ל "0" . למדנו שהכיוון אליו הרובוט יסתובב יהיה תמיד בכיוון המנוע שמהירותו נקבעה ל "0".

בשיעור זה נלמד להבחין בסוגים שונים של פניות שישמשו אותנו לביצוע פניות בהתאם למרחב בסביבה. לשיעור זה יש דף עבודה לתלמיד המלווה את השיעור.

אנו ממליצים להיעזר להקניית הנושא בשטיח "סוגי פניות" אותו ניתן להשיג בפניה לשירות הלקוחות בחברת רובוטק או לקבלו להדפסה בפניה אישית לאחר הרשמה לתפוצת האתר.

 

להורדת דף עבודה לתלמיד מלווה שיעור
דפי עבודה למשימת הבקבוקים- דבורי פרקש

לרובוט שלנו יש שני מנועים:

מנוע B- מנוע שמאל        מנוע C – מנוע ימין

הגענו עם הילדים לכלל הבא:

כאשר מכבים מנוע אחד ומשאירים את המנוע השני דולק, הרובוט יפנה תמיד בכיוון המנוע הכבוי.

עתה אנו רוצים ללמד את הילדים שאפשר לפנות גם בהפעלת שני מנועים במהירויות שונות.

נציג להם את שני המצבים הבאים:

מצב א'
מצב ב'

נשאל אותם מה הפלט שיבצע הרובוט.

נחלק לילדים עתה את דף העבודה לתלמיד ונבקש מהם את הפעילות הראשונה והשניה.

הדף מכיל כמה פעילויות שתבוצענה לכל אורך תהליך ההוראה.

דף עבודה לתלמיד

חלק א'- פניות פשוטות

  1. לפניכם אלגוריתם

רובוט ייסע ישר למשך חמש שניות ויעצור לשלוש שניות, לאחר מכן יסתובב לצד ימין למשך 2 שניות ויעצור.

יואב ורונית תכנתו תכנית להפעלת האלגוריתם על ידי הרובוט.

איזו תכנית נכונה? מה יבצע הרובוט בתכנית השגויה?

התוכנית שכתב יואב
התוכנית שכתבה רונית

עמדו על הסמל מעבר לפתרון

תשובה

רונית כתבה את התכנית הנכונה לביצוע פלט התואם את האלגוריתם. יואב טעה, הפלט שהרובוט שלו יבצע יהיה נסיעה ישר קדימה למשך חמש שניות ועצירה למשך 3 שניות, אך לאחר מכן יפנה לצד שמאל.
תרגיל 2

בשיעורים הקודמים למדת איך להניע את הרובוט קדימה, אחורה ולפנות ימינה או שמאלה.

הביטו בטבלה וסמנו את המתאים בעמודת "התנהגות הרובוט" כיצד לדעתכם יתנהג הרובוט בעת הפעלת התכנית (הפלט של הרובוט).

עמדו על סמל לפתרון

פתרון

1. נסיעה קדימה 2. נסיעה לאחור 3. פניה ימינה 4. פניה שמאלה

סוגי פניות

סרטון מומלץ למורה   המדגים את שלושת סוגי הפניות האפשריות.                     Kyle Markland©

פניית רגל ציר  Pivot turn

צורך- פניה סביב עצמים או פניה מדוייקת יותר.

פניה בה אחד המנועים מקבל מהירות 0.

גלגל אחד נע במהירות מסוימת, גלגל שני נקבע במהירות 0.

בפניה זו הרובוט מסתובב סביב הגלגל שאינו נע ובכיוון של גלגל זה.

פניית רגל ציר- המחשת פניה בת 180מעלות

פניית רגל ציר מתאימה, לרוב, לתנועה סביב עצמים, סיבוב זה איטי ודורש מקום גדול יותר מפניה במקום עליה נדבר בסעיף הבא.

תוכנית רובוט לדוגמה

שתי התכניות זהות, המחישו לילדים שלרשום מנוע אחד עם מהירות אפס או לא להפעילו בכלל זה אותו הדבר.

פניה במקום  Spin Turn

צורך- סיבוב במקומות צפופים שאינם מאפשרים מרחב תמרון רב.

שני הגלגלים נעים במהירות זהה, אך אחד נע במהירות חיובית (קדימה) והשני במהירות שלילית (לאחור).

הרובוט מסתובב סביב נקודה במרכז שני גלגלי הרובוט. הגלגלים יעברו נתיב עגול שבו הקוטר שווה למרחק בין הגלגלים. התוצאה היא סיבוב בקשת הקטנה ביותר האפשרית.

כיוון התנועה יהיה תמיד בכיוון המנוע שהוגדר לתנועה לאחור (מהירות במספר שלילי).

תוכנית רובוט לדוגמה

פניה בקשת    Smooth turn

צורך- סיבוב ומעקף סביב עצמים גדולים, נסיגה לאחור  בהתקלות בעצמים

בסיבוב זה יוצרים פער בין גודל העוצמות של מנועים B  ו  C ואף אחד מהם לא שווה ל-0.

שני גלגלי הרובוט נעים לאותו הכיוון אך אחד מהם נע במהירות גבוהה יותר מהאחר. כיוון התנועה הוא בכיוון המנוע האיטי יותר (הגלגל שמבצע את הקשת הקטנה). הגלגל המהיר הוא הגלגל החיצוני (הגלגל המבצע את הקשת הגדולה).

הפער בין עוצמות המהירות משפיע על גודל הקשת. ככל שהפער גדול יותר לדוגמה-

מנוע B  עוצמה 50    מנוע C  עוצמה  10

הקשת תהיה חדה יותר. פער קטן יותר לדוגמה-

מנוע B עוצמה 50    מנוע C עוצמה 40 הקשת תהיה קהה יותר.

סיבוב זה הוא היעיל ביותר אך דורש מקום רב יותר משני סוגי הסיבוב הקודמים עליהם למדנו.

הפרש גדול יותר במהירויות שני המנועים יגרום לזווית חדה יותר בפניית הרובוט

אם נקטין ההפרש בין השניים זווית הפניה תהיה גדולה יותר.

סיבוב קשת לימין- קשת קהה
סיבוב בקשת לשמאל בקשת חדה יותר

נפנה את הילדים לתרגיל מספר 3 בדף העבודה.

תרגיל פניה בקשת

 

  • כתוב את התכנית לאלגוריתם הבא:
  • הרובוט ינוע בקו ישר קדימה למשך 3 שניות
  • הרובוט ינוע בקשת ימינה למשך 2 שניות
  • הרובוט ינוע בקו ישר לאחור למשך 3 שניות
  • הרובוט ינוע בקשת שמאלה למשך 2 שניות
  • הרובוט יעצור
תוכנית Scratch

שימו לב- כל עוד יש פער בין עוצמות המנוע ואף אחד מהמנועים לא קיבל את הערך 0, תכנית התלמידים תחשב נכונה.

נפנה את הילדים לביצוע טבלת סיכום מספר 4 בדף העבודה

תרגיל 4- סיכום

עמדו על הסמל למעבר לפתרון

פתרון

1. פניה ימינה, קשת 2. פניה שמאלה, רגל ציר 3. פניה שמאלה, במקום 4. פניה שמאלה, קשת

בתום הנחיית הנושא נוכל להפנות את הילדים לביצוע אתגרי פניות בדף העבודה מלווה השיעור. בדף מוצעים ארבעה אתגרים לתלמידים לתרגול הנושא. על מנת לאפשר לילדים לתרגל את הנושא כראוי הוקצו לנושא הפניות שני שיעורים כפולים.

הורדת דף עבודה - אתגרים בסוגי פניות
« חזרה
הבא »
פרוייקטים נוספים
  • אלבום תמונות
  • תחרויות
    • אליפות הרובוטיקה לבתי הספר היסודיים
    • אליפות הסייבר CoderZ
  • למידה מרחוק
שתפו אותנו
יש לך רעיון לפעילות?

© כל הזכויות שמורות לרובוטק טכנולוגיות

 Vconcept  פיתוח האתר

הצהרת נגישות     מדיניות הפרטיות

גלילה לראש העמוד