מותאם לתוכנית הלימודים
פרק שלישי, חלק ראשון, כיתה ה'
מעודכן לשנת הלימודים תש"ף
עמודים: 165-167
בתכנית הלימודים
90 דקות עיוני משולב מעשי
אמצעי קלט פלט ברובוט
תנועה בקו ישר קדימה
תנועה בקו ישר לאחור
בשיעור הקודם למדנו בקצרה על סביבת הבקר וסביבת התכנות
בשיעור זה נרחיב על אמצעי הקלט והפלט ברובוט ונדגים לילדים את הקשר בין הנעת הגלגלים בו זמנית לנסיעה ישרה של הרובוט.
תנועה ישרה קדימה- הנעת שני מנועים במהירות חיובית
תנועה ישרה לאחור- הנעת שני מנועים במהירות שלילית
החיישנים, עליהם נלמד בהמשך המחצית, הם אמצעי הקלט של הרובוט, באמצעותם הרובוט אוסף מידע מהסביבה ויכול להגיב בפלט תנועה מתאים כמו ה- IRobot אותו הילדים מכירים.
אמצעי הפלט- המנועים, הנוריות על לחצני הבקר, מסך הבקר והרמקול.
הרובוט שבנינו מורכב משני מנועים גדולים, בברירת המחדל, בחוברת הבניה, הילדים מתקינים את מנוע שמאל בחיבור לכניסה B ומנוע ימין בכניסה C. חשוב מאוד להדגיש זאת כי זה ישפיע על תנועת הרובוט.
כדי להזיז את הרובוט ישר, עלינו לתת פקודת תנועה לכל אחד מהמנועים.
כדי שהרובוט ינוע ישר, שני המנועים צריכים לקבל את אותה המהירות.
כדי שהורובט ינוע קדימה, מהירות המנועים תקבל מספרים חיוביים בלבד. כדי שהרובוט ינוע לאחור, שני המנועים יקבלו מהירות מנועים במספרים שליליים.
בפקודת "הפעל שני מנועים " נבדוק שאכן המנועים שלנו מחוברים בכניסות ברירת המחדל
(B מנוע שמאל, C מנוע ימין)
נחליט על דרך מדידת סיבובי המנוע (זמן- שניות, מעלות מנוע או סיבובי מנוע).
סיבובי המנועים נמדדים לאורך זמן (שניות)
סיבובי המנועים נמדדים במעלות סיבוב
סיבובי המנועים נמדדים במספר סיבובים מלאים (סיבוב = 360 מעלות)
כדאי להסביר לילדים שהמהירות נקבעת באחוזים מיכולת מהירות הרובוט.
0 אחוזים = אין תנועה כלל ועד 100 אחוזים = סיבוב המנוע הכי מהיר.
שימוש בערכים גבוהים צורכים יותר סוללה.
מומלץ לדון גם בקשר בין מהירות לדיוק. ככל שננוע מהר יותר יכולת הדיוק של הרובוט קטנה.
כדאי להסיר גלגל אחד מהרובוט ולהדגים לילדים שסיבוב אחד של 360 מעלות, מתכוון לסיבוב שלם של הציר מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום עד שישלים 360 מעלות. המרחק שהרובוט ינוע תלוי בהיקף הגלגל המורכב על ציר הרובוט.
לתלמידים מתקדמים נוכל לתת לחשב את היקף הגלגל (אורך הגלגל אם היינו פורסים אותו על משטח) על ידי כך שנכפול את הקוטר של הצמיג (רשום על הצמיג) בערך פאי, 3.14. התוצאה בסנטימטרים תאפשר לנו לדעת מה המרחק שהרובוט יעבור בכל סיבוב גלגל מלא.
לכלל התלמידים נוכל לתת את התרגיל הבא למדידת מרחק נסיעה בסיבוב מנוע אחד:
נעבור עתה לתכנות ראשון של הרובוט:
תרגול
בקשו מהילדים לכתוב תוכנית פשוטה להנעת הרובוט במשך 3 שניות ישר קדימה.
תרגול
בקשו מהילדים לכתוב תוכנית פשוטה להנעת הרובוט במשך 3 שניות לאחור
נתרגל עם הילדים על הלוח כתיבת אלגוריתם מילולי, נתרגם זאת, יחד איתם, לכתיבת תכנית בסביבת התכנות ולאחר מכן נתן להם זמן לכתיבת התכנית והורדתה לרובוט להרצה.
עליכם לכתוב תוכנית לאלגוריתם הבא: