מותאם לתוכנית הלימודים

אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
ב.3 סביבת ScratchX
ראשי » ב. מבוא למערכות » ב.3 סביבת ScratchX

ב.3 סביבת ScratchX

להדפסת השיעור

פרק שני, חלק שלישי, כיתה ד'

עמודים:  161-164

בתכנית הלימודים

 90 דקות עיוני משולב מעשי

נושאים: 

היכרות עם סביבת סקראץ X

לבנות תכנות

הקדמה למורה: 

שיעור זה הוא החלק השלישי בפרק השני בתכנית הלימודים. לאחר שהכרנו לילדים את בקר הרובוט ושוחחנו על מה אלגוריתמים, נכיר להם עתה את סביבת התכנות ScratchX.

מכיוון שזאת הפעם הראשונה שהילדים נפגשים עם סביבת סקראץ יש להציג בפניהם את הסביבה. במידה והילדים נחשפו לסקראץ יש לתת מקטע זה כחזרה.

סביבת העבודה

סוגי לבנים

לבנות תנועה

אזור זה מכיל פקודות תכנות הקשורות בתנועת הדמות על המסך.

לבנות מראה

אזור זה מכיל פקודות תכנות הקשורות למראה הדמות על הבמה.

לבנות צלילים

 אזור זה מכיל פקודות תכנות הקשורות להפקת צליל בתסריט שלנו.

לבנות עט

אזור זה מכיל פקודות תכנות הקשורות לציור המתבצע על ידי הדמות על הבמה.

לבנים נפוצות ב- ScratchX לתכנות הרובוט

לבנות נתונים

אזור זה מאפשר לנו ליצור משתנים ורשימות. ברגע שניצור אותם תיווצרנה לבנות תכנות מתאימות.

נושא המשתנים נכלל בתכנית הלימודים בחומר ההרחבה.

לבנות אירועים

אזור זה מכיל פקודות תכנות הקובעות כיצד תתחיל ההרצה של התכנית. אזור זה פחות שימושי לנו בעבודה עם הרובוט ותוכנת Lejos, כן יכול לשמש אותנו בחיבור Bluetooth.

לבנות בקרה

אזור זה מכיל פקודות תכנות הקובעות תנאים, חזרות ותזמון בתכנית שלנו.

לבנות חיישנים

אזור זה מכיל פקודות תכנות המאפשרות לדמות על במה לקיים קשר עם דמויות אחרות בסביבה. חלק מהפקודות משמשות אותנו גם בתכנות הרובוט.

לבנות מפעילים

אזור זה מכיל פקודות תכנות המאפשרות לנו לבדוק יחס בין נתונים.

לבנים נוספות

אזור בו ניתן לבנות לבנות תכנות.

באזור זה נמצאות פקודות התכנות המרכזיות של הרובוט.

כרזת פקודות להדפסה:

הכנו למענכם כרזה בה תוכלו למצוא את פירוט פקודות התכנות לרובוט (בחיבור כבל)  הנמצאות באזור הלבנים הנוספות.

תוכלו להדפיס את הכרזה אותה התאמנו לגודל 70×100 ס"מ. 

הורדת כרזת פקודות

עתה ננסה לחבר את הרובוטים עם הילדים לתכנת ה-  ScratchX. נתנסה עכשיו בתכנות ראשוני, בו נבקש מהם להניע את הרובוט קדימה.

מומלץ להדגים לילדים איך גוררים פקודה לאזור התכנות ואיך מחברים פקודה לפקודה.

תרגיל

בתרגיל זה נאפשר לילדים להתנסות בתוכנה ללא הנחיה מקדימה וללמוד דרך החקירה)

הנחיה

רשמו תכנית שתגרום לרובוט לנוע קדימה.

  1. פתחו את התוכנה וחברו אליה את הרובוט
  2. שמרו את התוכנית בשם Drive
  3. גררו פקודות תכנות להנעת הרובוט קדימה לאורך שלוש מרצפות בכיתה.
  4. גררו פקודות תכנות לעצירת הרובוט.
למתקדמים 

הוסיפו לתכנית:

המתן שתי שניות, השמע צליל, הבהוב מנורות.

טיפים למתקשים
  • זכרו שיש להניע שני מנועים B ו C באותה מהירות קדימה. בדקו שאכן המנועים שלכם מחוברים ליציאות אלה.
  • אם הרובוט לא נוסע ישר בדקו שהצמיגים מחוברים כראוי ושאין מגע עם הכבלים.

 

« חזרה
הבא »
פרוייקטים נוספים
  • אלבום תמונות
  • תחרויות
    • אליפות הרובוטיקה לבתי הספר היסודיים
    • אליפות הסייבר CoderZ
  • למידה מרחוק
שתפו אותנו
יש לך רעיון לפעילות?

© כל הזכויות שמורות לרובוטק טכנולוגיות

 Vconcept  פיתוח האתר

הצהרת נגישות     מדיניות הפרטיות

גלילה לראש העמוד