מותאם לתוכנית הלימודים

אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
ב.3 סביבת Scratch Ev3
ראשי » ב. מבוא למערכות » ב.3 סביבת Scratch Ev3

ב.3 סביבת Scratch Ev3

להדפסת השיעור

פרק שני, חלק שלישי, כיתה ה'

מעודכן לשנת הלימודים תש"ף

עמודים:  161-164

בתכנית הלימודים

 90 דקות עיוני משולב מעשי

נושאים: 
  • חזרה קצרה על לבנות התכנות
  • היכרות עם לבנות תכנות הרובוט
הקדמה למורה: 

שיעור זה הוא החלק השלישי בפרק השני בתכנית הלימודים. לאחר שהכרנו לילדים את בקר   הרובוט, תרגלנו מעט אלגוריתמיקה ונתנו להם התנסות קצרה ראשונית בסביבה, אנו עוברים עתה להיכרות עם לבנות התכנות. הילדים נפגשו עם סביבת התכנות Scratch בלימודי מדעי המחשב בכיתה ד' ולכן נערוך חזרה קצרה על לבנות התכנות שהכירו ונקיים היכרות מעמיקה יותר עם לבנות התכנות בהרחבה לרובוט Ev3.

סביבת העבודה

סוגי לבנים scratch3

כותרות לבנות התכנות המשמשות לתכנות דמות בבמה וגם תכנות הרובוט נצבעו בצבע ירוק

לבנות תנועה 

לבנות התנועה, הכחולות, מכילות פקודות תכנות הקשורות במיקום, בכיוון ובתנועת הדמות על הבמה.

לבנות מראה  

לבנות המראה, הסגולות,  מכילות פקודות תכנות הקשורות למראה, מלל, הנפשה, ורקע הדמות על הבמה.

לבנות צלילים

לבנות הצלילים, הוורודות, מכילות פקודות תכנות הקשורות להפקת צליל ועריכתו בתסריט שלנו.

הוספת צליל ועריכה

בחירה בחוצץ צלילים, מאפשרת, הוספת צלילים ממאגר ועריכה.

לבנות הארועים 

לבנות האירועים, הצהובות, מכילות פקודות תכנות הקובעות כיצד תתחיל הרצה של תוכנית או מספר תוכניות במקביל. בחיבור רובוט  Bluetooth אין צורך בהן להתחיל תוכנית רובוט, אך אפשר לשלב מסרים. בתכנות בחיבור כבל USB עליכם להתחיל את תוכנית הרובוט באירוע. 

לבנות בקרה

לבנות התכנות, הכתומות, מכילות פקודות תכנות המאפשרות לנו ליצור תנאים, חזרות ותזמון בתכנית שלנו.

לבנות חיישנים

 לבנות התכנות, התכולות, מכילות פקודות תכנות המאפשרות לדמות על במה לקיים קשר עם דמויות אחרות ועם הסביבה באמצעות בדיקת מצבים מוגדרים. 

לבנות מפעילים

לבנות התכנות, הירקרקות, מכילות  פקודות הפעלה חשבוניות והתניות לגורמים אחרים בתסריט- פקודות אלה תמיד מוכנסות למקום ייעודי בפקודות אחרות.

הפקודות האליפטיות- הן פקודות עם ערכים למשל "בחר מספר אקראי בין 1 ל10"

הפקודות המשושות –  הן פקודות המציבות התניות.

לבנות משתנים

לבנות התכנות, הכתומות כהות, מכילות פקודות משתנים. המשתמש יכול ליצור פקודות משתנים ופקודות רשימות (אוסף משתנים). ברגע שניצור אותם תיווצרנה לבנות תכנות מתאימות.

המשתנה הוא סוג של מונה בהתאם למה שנבחר להגדיר.

נושא המשתנים נכלל בתכנית הלימודים, ברובוטיקה, בחלק ההרחבה.

 

הלבנים שלי 

הלבנים שלי, האדומות, מכילות פקודות ליצירת פונקציות שהן קבוצת פקודות לביצוע מטרה. לפונקציה אנו נותנים שם כך שנוכל לקרוא לה. השימוש בפונקציות מאפשר כתיבת קוד יעילה החוסכת כתיבת פקודות חוזרת.  

הרחבת רובוט EV3 

מילון פקודות

לבנות תכנות מנועים

הגדרנו את כניסות מנועים B, C, כניסות ברירת המחדל. לשינוי יש ללחוץ על החץ.

ביצוע נסיעת הרובוט יכולה להתבצע בזמן מסוים – בחירה בשניות

ביצוע נסיעת הרובוט יכולה להתבצע על ידי בחירה במדידת מעלות סיבוב המנוע

ביצוע נסיעת הרובוט יכולה להתבצע על ידי מדידת מספר הסיבובים (360 מעלות) שמבצע המנוע

שימו לב 360 מעלות = 1 סיבוב מנוע.

הנעת שני מנועים בו זמנית (Move tank)

פקודה שימושית מאוד להנעת זרועות. ברירת המחדל למנועי זרועת הן כניסות A, D. לשינוי כניסת המנוע בחרו בחץ.

מומלץ להניע את הזרוע על פי מעלות סיבוב מנוע או על זמן.

הנעת מנוע אחד בלבד

הנעת מנועים במהירות קבועה משמשת אותנו לנסיעה ישרה ללא הגבלת זמן, סיבובי מנוע ומעלות מנוע.

אנו משתמשים בבלוק תכנות זה , בדרך כלל, בשילוב חיישנים. נוכל להניע את הרובוט ישר עד שתנאי מסוים יתקיים ויתבצעו פקודות אחרות.

הנעת שני מנועים במהירות קבועה

הנעת מנוע אחד במהירות קבועה משמשת אותנו, בדרך כלל, להנעת זרוע ללא הגבלת זמן, סיבובי מנוע ומעלות מנוע.

אנו משתמשים בבלוק תכנות זה , בדרך כלל, בשילוב חיישנים. נוכל להניע את הזרוע עד שתנאי מסוים יתקיים ויתבצעו פקודות אחרות.

הנעת מנוע במהירות קבועה

איתחול מעלות מנוע היא פקודה בה נשתמש לפני פקודת מדוד מעלות מנוע.

הפקודה גורמת לחיישן המדידה במנועים לאפס את עצמו ולאפשר למדוד מעלות מנוע מהתחלה.

אנו יכולים להשתמש בפקודה כדי לגרום לרובוט לנסוע מרחק מוגדר ומדויק, לדייק במידת ההרמה של זרועות ועוד.

איתחול מעלות מנוע

פקודת מדוד מעלות מנוע, היא בצורה אליפטית. אנו משתמשים בפקודה זאת בתוך מפעיל לקבלת ערך מספרי ושמים אותה בתוך התניה. הרובוט יכול לנסוע ישר עד שמדידת מעלות המנוע תהיה כמבוקש.

מדוד מעלות מנוע

עצירת שני מנועי הרובוט בו זמנית.

אפשר לעצור את הרובוט מיידית- הרובוט מתוכנת כך שהוא יעצור במקום.

אפשר לעצור את הרובוט בדעיכה, הרובוט יעצור תוך כדי האטה.

עצירת מנועים

עצירת מנוע אחד בלבד.

פקודה שימושית להפעלת זרועות

פקודה שימושית לסיבובים.

עצירת מנוע אחד

לבנות תכנות חיישנים

לבנת הפעלת חיישן מגע שצורתה משושה היא הוראת תנאי לבדיקה אותה מכניסים, במקום המיועד לכך, בלבנה  אחרת.

לדוגמה:

 

עלינו לבחור את כניסת החיישן המתאימה אליה חיברנו את החיישן. לשינוי כניסה לחצו על החץ.

אפשר לחבר לרובוט יותר מחיישן מגע אחד ולתכנת כל אחד מהם באמצעות הגדרת החיבור בכניסה לרובוט. יש להשתמש בשתי פקודות כאלה כמובן.

חיישן מגע

לבנת חיישן האולטראסוניק, האליפטית, היא פקודה המקבלת ערך מספרי לבדיקה באמצעות פקודת מפעיל ומוכנסת כתנאי לבדיקה בלבנת תכנות תנאי.

חיישן אולטראסוניק (מרחק)

לבנת חיישן הצבע האליפטית, היא פקודה המקבלת ערך מספרי לבדיקה באמצעות מפעיל ומוכנסת כתנאי לבדיקה בלבנת תנאי.

לחיישן הצבע יש שתי אפשרויות בדיקה:

אפשרות ראשונה- "עוצמת אור" בודקת החזר אור ממשטח, ערכי הבדיקה הם בין 0-100 אחוזים.

אפשרות שניה- "צבע" בודקת זהות צבע מבין שבעה צבעים מוגדרים מראש לחיישן.

חיישן צבע (מד אור)

לבנת חיישן הג'יירו, האליפטית, היא פקודה המקבלת ערך מספרי לבדיקה באמצעות פקודת מפעיל ומוכנסת כתנאי לבדיקה בלבנת תכנות תנאי.

חיישן ג'יירו

לפני כל מדידה עם פקודת "מדוד חיישן ג'יירו"

הקפידו לאתחל את החיישן כך שיהיה מאופס ולא יכיל  זיכרון מדידות קודמות.

אתחל חיישן ג'יירו

לבנות תכנות פלט בבקר

לבנת נגן תו מאפשרת להפיק צליל פלט בבקר הרובוט. לחיצה על מספר מזהה לתו פותח תפריט קלידים לבחירת צלילים נוספים.

בחירה בצלמיות התמונה מעל הקלידים (מימין ומשמאל) מאפשרת ניווט בסולם הצלילים.

משך השמעת הצליל מאפשרת שליטה במקצב הצלילים.

נגן צליל בבקר הרובוט

לבנת הפעל מנורת לד, מאפשרת הדלקת נורית בבקר הרובוט.

לחיצה על חץ הצבע מאפשרת בחירה בין שלושה צבעים (ירוק, אדום וכתום)

לחיצה על סטטוס מצב הנורה מאפשר בחירה בין ארבעה מצבים (כבוי, דלוק, מהבהב ופועם)


הפעלת מנורת לד בבקר הרובוט

כרזת פקודות להדפסה

הכנו לכם כרזת פקודות להדפסה. הכרזה מיועדת להדפסה על קאפה ברוחב 100 ס"מ ובאורך 70 ס"מ.

הורדת כרזת פקודות

נתנסה עכשיו בתכנות ראשוני, בו נבקש מהם להניע את הרובוט קדימה.

מומלץ להדגים לילדים איך גוררים פקודה לאזור התכנות ואיך מחברים פקודה לפקודה.

 

תרגיל

בתרגיל זה נאפשר לילדים להתנסות בתוכנה ללא הנחיה מקדימה וללמוד דרך החקירה)

 

הנחיה

רשמו תכנית שתגרום לרובוט לנוע קדימה.

  1. פתחו את התוכנה וחברו אליה את הרובוט
  2. גררו פקודות תכנות להנעת הרובוט קדימה לאורך 100 ס"מ (1 מטר)
  3. גררו פקודות תכנות לעצירת הרובוט.
  4. תכנתו את הרובוט לבצע את התוכנית שלוש פעמים
  • לפי סיבובי מנוע
  • לפי מעלות מנוע
  • לפי שניות

למתקדמים 

הוסיפו לתכנית:

המתן שתי שניות, השמע צליל, הבהוב מנורות.

טיפים למתקשים

  1. זכרו שיש להניע שני מנועים B ו C באותה מהירות קדימה. בדקו שאכן המנועים שלכם מחוברים ליציאות אלה.
  2. אם הרובוט לא נוסע ישר בדקו שהצמיגים מחוברים כראוי ושאין מגע עם הכבלים.
« חזרה
הבא »
פרוייקטים נוספים
  • אלבום תמונות
  • תחרויות
    • אליפות הרובוטיקה לבתי הספר היסודיים
    • אליפות הסייבר CoderZ
  • למידה מרחוק
שתפו אותנו
יש לך רעיון לפעילות?

© כל הזכויות שמורות לרובוטק טכנולוגיות

 Vconcept  פיתוח האתר

הצהרת נגישות     מדיניות הפרטיות

גלילה לראש העמוד