מותאם לתוכנית הלימודים

אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
ב.2 מערכת הרובוט
ראשי » ב. מבוא למערכות » ב.2 מערכת הרובוט

ב.2 מערכת הרובוט

להדפסת השיעור

פרק שני  חלק שני כיתה ה'

מעודכן לשנת הלימודים תש"ף

 

עמודים: 160,186

בתכנית הלימודים

 90 דקות עיוני משולב מעשי

נושאים: 

אלגוריתם

היכרות ראשונית עם הרובוט

בקר, כניסות חיישנים, כניסות מנועים, ניווט בבקר, חיבור כבל.

בניה ראשונית של אלגוריתם

חיבור לסביבת skillz, פתיחת פרוייקט, הוספת הרחבה וחיבור הרובוט.

 

הקדמה למורה: 

בשיעור זה נתחיל בהיכרות קצרה עם הרובוט הבסיסי שבנינו וכן נגדיר עם הילדים את המושג אלגוריתם תוך כדי פעילות משחק.

מהו אלגוריתם?

אלגוריתם (Algorithm) הוא דרך הכוללת צעדים מדויקים לביצוע של משימה או לפתרון בעיה. אלגוריתם יהיה מוצג תמיד במספר סופי של צעדים לפתרון הבעיה.

סרטון הסבר אלגוריתם למורה.

אנחנו רוצים ללמד את הילדים לרשום אלגוריתם מילולי בטרם יבצעו את פקודות התכנות בסביבת התכנות. לשם כך יש ללמד אותם מה זה אלגוריתם, מה זה אלגוריתם מילולי ומתוך משחק התרגול שנערוך איתם נוכל לחשוף בפניהם את שפת הפקודות החד משמעיות, את סדר הפקודות והדרך לחזור ולתקן את הדרוש תיקון.

דוגמאות להוראות ברורות ומדויקות לביצוע משימה.

 

בחנות לממכר פרחים קיבלו הזמנה למשלוח זר פרחים לכתובת מסוימת.

 

ההוראות לשליח הן חד משמעיות וברורות ולכן לא יתקשה בביצוע הפעולות. אם ההוראות לא היו ברורות ומדויקות השליח היה מתקשה בביצוע המשימה בהצלחה.

בטרם נכתוב תוכנית מחשב, נשתמש באלגוריתם המילולי כדי לרשום את סדר הפקודות לביצוע המשימה הנדרשת. אלגוריתם מלולי דומה למתכון להכנת עוגה. אם נטעה בסדר הכנת המרכיבים לא נגיע לתוצאה הרצויה לנו.

אפשר להראות לילדים סרטון מסדרת הטלוויזיה "קצרים"

 "איך מגיעים לרוחב ברזני 5".

סרטון זה מדגים בדרך הומוריסטית שימוש בהוראות הגעה לכתובת.

דף עבודה לתלמיד - תרגול אלגוריתמים

להורדת דף העבודה

תרגיל ילדי הרובוט

מטרות–

א. כתיבת הוראות לפעולת רובוט- אלגוריתם מילולי

ב. ביצוע הוראות ודיבג (בדיקה ותיקון בעיות בתוכנית)

ג. הבנת הקשר בין תנועת הגלגלים וכיוון התנועה.

ציוד נדרש-

  • קופסת קרטון ארוכה כמו של מזגן גדול
  • עפרון
  • מספרים.

 

קופסה רובוט
תודה לנעמי מועלם וגיל קרסנטי, מורים בתוכנית

הוראות הכנה-

בחלק העליון של הקופסה ציירו שני עיגולים גדולים ליציאת ראשי הילדים. גזרו את הפתחים כך ששני ראשי ילדים יוכלו לצאת מפתחים אלו בו זמנית במרווח נוח לתנועה. אפשר לכסות את עיני הילדים כך שלא יוכלו לראות זה את זה. דגם זה לצורך התרגיל הוא הרובוט שלנו. כל ילד מייצג מנוע אחד המניע גלגל אחד ברובוט. נמנה ילד נוסף שייתן הוראות תנועה לרובוט שלנו לעבר עצם מסוים שנניח במרחב. את ההוראות נרשום על הלוח בטרם נפעיל את האלגוריתם. (בטרם ניתן לילדים לצאת לדרך)

לאחר רישום האלגוריתם המילולי נתן לילדים לבצע את ההוראות.

נתקן את האלוגריתם בהתאם לצורך עד ביצוע נכון של המשימה.

סיכום התרגיל

שאלו את הילדים מה הם למדו מהתרגיל לגבי כתיבת ההוראות (אלגוריתם) ומה הם למדו על תנועת הגלגלים (המנועים).

נקודות חשובות

  • ההוראות לרובוט צריכות להיות ברורות.
  • ההוראות לרובוט צריכות להיות חד משמעיות (כמה להסתובב, כמה לזוז)
  • הרובוט מבצע את ההוראות בסדר המדוייק בהן נכתבו.
  • מהירות שונה של מנועים משפיעה על כיוון התנועה.

מורים המעוניינים לתת לתלמידים עבודה לתרגול והרחבה בנושא בבית, יכולים להדפיס את דף העבודה הבא.

דף עבודה לתלמיד בנושא אלגוריתמים

היכרות עם הרובוט

כניסות מנועים

הציגו בפני הילדים את הבקר (יחידת העיבוד של הרובוט) ואת כניסות המנועים A-D.

כניסות חיישנים

הציגו בפני הילדים את כניסות החיישנים 1-4

כדאי להיצמד בבניית הרובוט להוראות ברירת המחדל של לגו. בשיעור זה הרובוט של הילדים בנוי ללא חיבור חיישנים ולכן כדאי להתעכב רק על חיבור המנועים על פי ברירת המחדל. מנוע שמאלי הוא מנוע המחובר לכניסה B ומנוע ימני הוא מנוע המחובר לכניסה C.

כניסות A , D ישמשו אותנו לחיבור מנועים נוספים (למשל מנועים מפעילי זרועות).

מצגת היכרות ראשונית עם בקר הרובוט ev3 כדי ללמוד על הניווט בתוך אפשרויות הבקר

היכרות בקר בחיבור Bluetooth

דף עבודה וריכוז מידע לתלמיד- בקר הרובוט

דף מידע להתקנה ולעבודה עם win 10 ו-Bluetooth
דף מידע להתקנה ולעבודה עם כבל USB

כניסה לסביבת העבודה Skillz

הכנסו לסביבת העבודה  של משרד החינוך, הקלידו שם משתמש וסיסמא.

הוספת פרויקט חדש

לחצו על יצירת פרויקט חדש.

מתן שם לפרוייקט

תנו שם לפרויקט. מכיוון שפרויקט זה מכיל פקודות להנעת הרובוט, רצוי לתת לקובץ שם הכולל את המילה רובוט.                                      מותר לתת כאן שם בעברית, בהורדת התוכנית לרובוט נצטרך לתת שם לקובץ באותיות אנגליות.

הוספת הרחבת רובוט Ev3 לסביבת התכנות

במצב עברית, לחצו על שלושת הקווים בפינה הימנית התחתונה.

 

 

 

בחרו בהרחבה של חברת Robotec

לאחר הבחירה בהרחבה יפתח חלון לחיבור הרובוט לסביבה.

הפעלת Scratch Link

הפעלת Scratch Link נחוצה לעבודה בסביבת Scratch 3. אנא הפעילו את הצלמית שלו. (הוראות התקנה בדף מעלה). אם אתם עובדים עם חיבור Bluetooth, לאחר הפעלתו לחצו על נסו שוב. אם אתם עובדים עם כבל USB, לאחר הפעלתו סגרו את החלון ב- x והתחילו לעבוד בסביבה.

בחרו את שם הרובוט שלכם מהרשימה.

לחצו על התחברו.

הביטו ברובוט ואשרו את החיבור על ידי בחירה ב- √.                               אשרו שוב את קוד החיבור. בתום התהליך תקבלו הודעה בחלונית החיבור שהרובוט מחובר. זה הזמן להניח את הרובוט בקופסה או על הרצפה. לחיצה על לבנת תכנות בסביבה (בחיבור Bluetooth) תגרום לביצוע פלט מיידי ברובוט ועלולה לגרום לנפילתו מהשולחן.

לדף הוראות מפורט לחיבור ב- Bluetooth

גילוי עצמי

אפשרו לילדים להניע את הרובוט לאורך 100 ס"מ על ידי ניסוי עצמי.

בשיעור הבא נעסוק בהיכרות מעמיקה עם אבני התכנות.

חשוב לדעת

בעת תכנות הרובוט ב- Bluetooth אין צורך להשתמש בלבנות ארועים כגון בלחיצה על דגל ירוק.
בעבודה עם כבל חובה להשתמש בלבנות ארועים בתחילת תוכנית בטרם תורידו אותה אל הרובוט.

מאמר העשרה לתלמידים  "לו הייתי רובוט"

לו הייתי רובוט
« חזרה
הבא »
פרוייקטים נוספים
  • אלבום תמונות
  • תחרויות
    • אליפות הרובוטיקה לבתי הספר היסודיים
    • אליפות הסייבר CoderZ
  • למידה מרחוק
שתפו אותנו
יש לך רעיון לפעילות?

© כל הזכויות שמורות לרובוטק טכנולוגיות

 Vconcept  פיתוח האתר

הצהרת נגישות     מדיניות הפרטיות

גלילה לראש העמוד