מותאם לתוכנית הלימודים

אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
ב.1 מבוא למערכות
ראשי » ב. מבוא למערכות » ב.1 מבוא למערכות

ב.1 מבוא למערכות

להדפסת השיעור

פרק שני  חלק ראשון כיתה ה'

מעודכן שנת הלימודים תש"ף

עמודים:  158-160

בתכנית הלימודים

 90 דקות עיוני משולב מעשי

נושאים: 

מערכת

קלט, תהליך עיבוד, פלט

 

הקדמה למורה: 

שיעור זה יתקיים לאחר שכל הרובוטים נבנו ומוכנים לפעולה. אם הילדים בונים את הרובוט בכיתה יש לקחת בחשבון שהבניה תארך בין שעה וחצי לשלוש שעות.

לאחר הבניה יש להסביר לילדים על הבקר ברובוט והדרך להגיע לתפריטים השונים.

ראה שיעור בניה והצגת הבקר.

 

 

בהמשך לשיעור הקודם בו הילדים למדו על המחשב ועל המושגים קלט פלט נלמד אותם עתה את המושג מערכת.

מערכת

מערכת היא אוסף של מרכיבים, מוחשיים או מופשטים, הקשורים ביניהם ומתפקדים יחד למען מטרה משותפת. (ויקיפדיה)

המורה יתן דוגמא למספר מערכות ויגדיר יחד עם הילדים את מטרת המערכת ורכיביה.

לדוגמה:

 

מערכת הדלק ברכב

מטרה– אספקת דלק למנוע הרכב

רכיבי המערכת– מיכל דלק, צינורות, משאבת דלק ומסננים.

 

מערכת העיכול

מטרה- אספקת אנרגיה לגוף באמצעות המזון

רכיבים- פה, ושט, קיבה, מעי דק, מעי גס

 

מערכת מחשב

מטרה- הרצת תכניות מחשב

רכיבים- זיכרון, מעבד, דיסק קשיח, מקלדת, עכבר, מסך.

תרגול 

מערכת מכונת הכביסה

מטרה-

רכיבים-

תרגול

מערכת כספומט

מטרה-

רכיבים-

כל המערכות בנויות ממרכיבים וחלקן ממרכיבים רבים המהווים מערכות קטנות יותר (תת מערכות)

כל המערכות מקבלות משהו מבחוץ שהוא הקלט

כל המערכות מבצעות תהליך ועיבוד בתוכן

כל המערכות ממלאות את המטרה בסוף וזה הפלט


 

יש שלושה סוגי קלט:

  1. אנרגיה   2. חומרים   3. מידע

בואו נבדוק את סוגי הקלט במערכות עליהן דיברנו:

מערכות מורכבות

מערכות מורכבות בנויות ממספר רב של רכיבים ומכילות מספר רב של מערכות הנקראות תתי מערכות.

מערכת המכונית כוללת בתוכה תת מערכות רבות כגון:

מערכת הדלק, מערכת בלימה, מערכת קירור, מערכת הנעה מערכת מיזוג.

מערכת גוף האדם כוללת בתוכה תת מערכות רבות כגון:

מערכת העיכול, מערכת הדם, מערכת הנשימה, מערכת העצבים.

מערכת מכונת הכביסה כוללת בתוכה תת מערכות רבות כגון:

מערכת המים, מערכת חימום המים, מערכת הסחיטה, מערכת הניקוז.

ברוב המערכות יש מערכת בקרה הכוללת סוגים שונים של חיישנים הבודקים את תהליך העיבוד המתבצע במערכת.

במכונת הכביסה יש חיישן טמפרטורה המווסת את חימום המים.

במכונית יש חיישני רברס המודדים את המרחק מעצם הנמצא בדרך הנסיעה.

בגוף האדם, יש את המח שאחראי על ויסות הטמפרטורה בגוף ובזמן שחם לנו המח גורם להפעלה של מערכת ההזעה המקררת אותנו.

« חזרה
הבא »
פרוייקטים נוספים
  • אלבום תמונות
  • תחרויות
    • אליפות הרובוטיקה לבתי הספר היסודיים
    • אליפות הסייבר CoderZ
  • למידה מרחוק
שתפו אותנו
יש לך רעיון לפעילות?

© כל הזכויות שמורות לרובוטק טכנולוגיות

 Vconcept  פיתוח האתר

הצהרת נגישות     מדיניות הפרטיות

גלילה לראש העמוד