מותאם לתוכנית הלימודים
פרק שני חלק ראשון כיתה ה'
מעודכן שנת הלימודים תש"ף
עמודים: 158-160
בתכנית הלימודים
90 דקות עיוני משולב מעשי
מערכת
קלט, תהליך עיבוד, פלט
שיעור זה יתקיים לאחר שכל הרובוטים נבנו ומוכנים לפעולה. אם הילדים בונים את הרובוט בכיתה יש לקחת בחשבון שהבניה תארך בין שעה וחצי לשלוש שעות.
לאחר הבניה יש להסביר לילדים על הבקר ברובוט והדרך להגיע לתפריטים השונים.
ראה שיעור בניה והצגת הבקר.
בהמשך לשיעור הקודם בו הילדים למדו על המחשב ועל המושגים קלט פלט נלמד אותם עתה את המושג מערכת.
מערכת היא אוסף של מרכיבים, מוחשיים או מופשטים, הקשורים ביניהם ומתפקדים יחד למען מטרה משותפת. (ויקיפדיה)
המורה יתן דוגמא למספר מערכות ויגדיר יחד עם הילדים את מטרת המערכת ורכיביה.
לדוגמה:
מטרה– אספקת דלק למנוע הרכב
רכיבי המערכת– מיכל דלק, צינורות, משאבת דלק ומסננים.
מטרה- אספקת אנרגיה לגוף באמצעות המזון
רכיבים- פה, ושט, קיבה, מעי דק, מעי גס
מטרה- הרצת תכניות מחשב
רכיבים- זיכרון, מעבד, דיסק קשיח, מקלדת, עכבר, מסך.
מטרה-
רכיבים-
מטרה-
רכיבים-
כל המערכות בנויות ממרכיבים וחלקן ממרכיבים רבים המהווים מערכות קטנות יותר (תת מערכות)
כל המערכות מקבלות משהו מבחוץ שהוא הקלט
כל המערכות מבצעות תהליך ועיבוד בתוכן
כל המערכות ממלאות את המטרה בסוף וזה הפלט
יש שלושה סוגי קלט:
בואו נבדוק את סוגי הקלט במערכות עליהן דיברנו:
מערכות מורכבות בנויות ממספר רב של רכיבים ומכילות מספר רב של מערכות הנקראות תתי מערכות.
מערכת המכונית כוללת בתוכה תת מערכות רבות כגון:
מערכת הדלק, מערכת בלימה, מערכת קירור, מערכת הנעה מערכת מיזוג.
מערכת גוף האדם כוללת בתוכה תת מערכות רבות כגון:
מערכת העיכול, מערכת הדם, מערכת הנשימה, מערכת העצבים.
מערכת מכונת הכביסה כוללת בתוכה תת מערכות רבות כגון:
מערכת המים, מערכת חימום המים, מערכת הסחיטה, מערכת הניקוז.
ברוב המערכות יש מערכת בקרה הכוללת סוגים שונים של חיישנים הבודקים את תהליך העיבוד המתבצע במערכת.
במכונת הכביסה יש חיישן טמפרטורה המווסת את חימום המים.
במכונית יש חיישני רברס המודדים את המרחק מעצם הנמצא בדרך הנסיעה.
בגוף האדם, יש את המח שאחראי על ויסות הטמפרטורה בגוף ובזמן שחם לנו המח גורם להפעלה של מערכת ההזעה המקררת אותנו.