מותאם לתוכנית הלימודים
פרק רביעי, כיתה ד'
עמודים: 173-174, 176-180
בתכנית הלימודים
180 דקות מעשי משולב עיוני
סוגי פניות
בפרק הקודם למדנו להסיע את הרובוט קדימה ולאחור בעזרת שני מנועים המכוונים על מהירות זהה. זמן הנסיעה נגזר מבלוק חכה ששמנו מיד לאחר פקודות המנועים ומיד לאחר מכן היינו צריכים לתת פקודת עצור לכל אחד מהמנועים.
למדנו כיצד לגרום לרובוט להסתובב ימינה או שמאלה בעזרת הפעלת אחד המנועים וכיבוי המנוע בכיוון אליו אנו מסתובבים. בשיעור זה נלמד על סיבוב הרובוט בשילוב מהירויות שונות בו זמנית, בשני המנועים, ועל ידי כך נשלוט על גודל הסיבוב של הרובוט.
לרובוט שלנו יש שני מנועים:
מנוע B- מנוע שמאל מנוע C – מנוע ימין
הגענו עם הילדים לכלל הבא:
כאשר מכבים מנוע אחד ומשאירים את המנוע השני דולק, הרובוט יפנה תמיד בכיוון המנוע הכבוי.
עתה אנו רוצים ללמד את הילדים שאפשר לפנות גם בהפעלת שני מנועים במהירויות שונות.
נציג להם את שני המצבים הבאים:
מצב א'-
מצב ב'-
נשאל אותם מה הפלט שיבצע הרובוט.
נחלק לילדים עתה את דף העבודה לתלמיד ונבקש מהם את הפעילות הראשונה והשניה.
הדף מכיל כמה פעילויות שתבוצענה לכל אורך תהליך ההוראה.
פתרון פעילות מספר 1
רונית כתבה את התכנית הנכונה לביצוע פלט התואם את האלגוריתם. יואב טעה, הפלט שהרובוט שלו יבצע יהיה נסיעה ישר קדימה למשך חמש שניות ועצירה למשך 3 שניות, אך לאחר מכן יפנה לצד שמאל.
פתרון פעילות מספר 2
כאשר אחד המנועים מקבל ערך מספרי ואילו השני 0, הרובוט יסתובב בכיוון המנוע שערכו אפס.
לסיכום נאמר לילדים שכאשר בצענו פניה עם מנוע אחד בעצם כיבינו מנוע שני וכשהוא מכובה ערכו 0. פניה כמו זו שלמדנו, מנוע אחד פועל ומנוע אחד כבוי זה בדיוק אותו דבר כמו מנוע אחד המקבל ערך מהירות חיובי ומנוע שני המקבל את הערך אפס.
לסוג פניה זו אנו קוראים פניית רגל ציר.
פניה בה אחד המנועים מקבל מהירות 0.
גלגל אחד נע במהירות מסוימת, גלגל שני נקבע במהירות 0.
בפניה זו הרובוט מסתובב סביב הגלגל שאינו נע ובכיוון של גלגל זה.
פניית רגל ציר- המחשת פניה בת 180 מעלות
פניית רגל ציר מתאימה, לרוב, לתנועה סביב עצמים, סיבוב זה איטי ודורש מקום גדול יותר מפניה במקום עליה נדבר בסעיף הבא.
שתי התכניות זהות, המחישו לילדים שלרשום מנוע אחד עם מהירות אפס או לא להפעילו בכלל זה אותו הדבר.
שני הגלגלים נעים במהירות זהה, אך אחד נע קדימה והאחר נע אחורה. הרובוט מסתובב סביב נקודה במרכז שני גלגלי הרובוט. הגלגלים יעברו נתיב עגול שבו הקוטר שווה למרחק בין הגלגלים. התוצאה – סיבוב בקשת הקטנה ביותר האפשרית.
כיוון התנועה יהיה בכיוון המנוע שהוגדר לנסיעה לאחור.
פניה בה יש פער בין גודל העוצמות של מנועים B ו C ואף אחד מהם לא שווה ל-0.
שני גלגלי הרובוט נעים לאותו הכיוון אך אחד מהם נע במהירות גבוהה יותר מהאחר. כיוון התנועה הוא בכיוון המנוע האיטי יותר (הגלגל שמבצע את הקשת הקטנה). הגלגל המהיר הוא הגלגל החיצוני (הגלגל המבצע את הקשת הגדולה).
סיבוב זה הוא היעיל ביותר אך דורש מקום רב יותר משני סוגי הסיבוב הקודמים עליהם למדנו. הוא יכול לשמש אותנו לנסיגה לאחור אם נתקענו בעצם.
הפרש גדול יותר במהירויות שני המנועים יגרום לזווית חדה יותר בפניית הרובוט
אם נקטין ההפרש בין השניים זווית הפניה תהיה גדולה יותר.
נפנה את הילדים לתרגיל מספר 3 בדף העבודה.
תרגיל פניה בקשת
שימו לב- כל עוד שני המנועים נעים לאותו הכיוון, יש פער בין עוצמות המנוע ואף אחד מהמנועים לא קיבל את הערך 0, תכנית התלמידים תחשב נכונה.
נפנה את הילדים לביצוע טבלת סיכום מספר 4 בדף העבודה
בתום הנחיית הנושא נוכל להפנות את הילדים לביצוע אתגרי פניות בדף העבודה מלווה השיעור. בדף מוצעים ארבעה אתגרים לתלמידים לתרגול הנושא. על מנת לאפשר לילדים לתרגל את הנושא כראוי הוקצו לנושא הפניות שני שיעורים כפולים.