מותאם לתוכנית הלימודים

אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
אתר מלווה תכנות ורובוטיקה ביסודי
  • בית
  • נושאי לימוד
    • 1. היערכות התקנות וטיפים חשובים
      • 1.1 תכנית הלימודים
      • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
      • 1.3 רכיבי הערכה
      • 1.4 הוראות בניה
    • א. מערכת מחשב, קלט ופלט
      • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
    • ב. מבוא למערכות
      • ב.1 מבוא למערכות
      • ב.2 מערכת הרובוט
      • ב.3 סביבת Scratch Ev3
    • ג. תנועה בקו ישר ופניות
      • ג.1 תנועה בקו ישר
      • ג.2 תנועה לאחור ופניות
      • ג.3 סוגי פניות
    • ד. חיישן מגע, תנאים ולולאות
      • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
      • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
    • ה. חיישן מרחק ושילוב זרוע
      • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
      • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
    • ו. חיישן צבע
      • ו.1 חיישן צבע
      • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
    • ז.ובינרים
      • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
      • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
        • מצגת חיישן אור בשיטת RED
      • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
  • ספריית חומרים
    • חדשות
      • חידושים בסביבת התכנות
    • פעילויות העשרה
      • מאמרים לתלמידים
      • דפי עבודה
      • פעילויות
      • קישורים
        • בניית רובוטים יצירתיים
        • הוראות בניה לזרועות
    • אלבום תמונות
    • סרטונים
      • סרטונים להוראה
  • סיפורים מהשטח
  • שו"ת
  • צור קשר
  • הצטרפו אלינו
  • מתחילים
    • 1.1 תכנית הלימודים
    • 1.2 טיפים והתקנות נדרשות
    • 1.3 רכיבי הערכה
    • 1.4 הוראות בניה
  • מערכת מחשב
    • א.1 מערכת מחשב, קלט ופלט
  • מערכת הרובוט
    • ב.1 מבוא למערכות
    • ב.2 מערכת הרובוט
    • ב.3 סביבת Scratch Ev3
  • רובוט בתנועה
    • ג.1 תנועה בקו ישר
    • ג.2 תנועה לאחור ופניות
    • ג.3 סוגי פניות
  • מבוא לחיישנים
    • ד.1 בקרה בחוג פתוח וסגור
    • ד.2 חיישן מגע תנאים ולולאות
  • חיישן מרחק
    • ה.1 מבוא לחיישן אולטראסוניק
    • ה.2 תכנות ושילוב זרוע
  • חיישן צבע
    • ו.1 חיישן צבע
    • ו.2 מעקב פשוט אחרי קו
  • ובינרים
    • ז.1 חיישן צבע- זהות צבע
    • ז.2 חיישן אור בשיטת RED
      • מצגת חיישן אור בשיטת RED
    • ז.3 מעקב קו פרופורציונלי וחיישן ג'יירו
א. מערכת מחשב, קלט ופלט
ראשי » ז.ובינרים » א. מערכת מחשב, קלט ופלט

א. מערכת מחשב, קלט ופלט

להדפסת השיעור

שיעור פתיחה כיתה ה'

מעודכן לשנת הלימודית תש"ף

עמודים:  156-157

בתכנית הלימודים

 90 דקות עיוני משולב מעשי

נושאים: 

מערכת מחשב-רובוט

קלט, פלט, מעבד

סוגי מערכות מחשב ושימוש במחשבים

הקדמה למורה: 

שיעור זה הוא השיעור הראשון בו המורה מכניס את הילדים לעולם התוכן בדרך חווייתית ומזמינה.

בשיעור זה רצוי לשלב סרטונים על רובוטים מתחומים מגוונים כגון עולם הרפואה, החקלאות וכדומה. מאגר סרטונים תוכלו למצוא במאגר הקישורים שלנו.

בסוף מפרט השיעור, בהרחבה, צירפנו הרצאה שניתנה במסגרת "אקדמיה ברשת" בה יש דוגמאות רבות לרובוטים מתחומים מגוונים.

הרובוט מבוסס על שימוש במערכת ממוחשבת, לכן נכיר לילדים מעט מושגים מעולם המחשב.

בתום יחידת שיעור הפתיחה, נקדיש כשני מפגשים לבניית הרובוט הבסיסי איתו נעבוד במחצית זו.

מחשב

מכונה הקולטת ומעבדת נתונים שמוזנים לתוכה (קֶלֶט) ופולטת תוצאות (פֶלֶט) על פי תכנית מחשב, כלומר על פי סדרת פעולות נתונה מראש. חלקי המכונה נקראים חומרה ואילו תכניות המחשב או התכנים שאנו מזינים לתוכו נקראים תוכנה.

אפשר לפתוח עם משחק

האם זה מחשב?

(משחק מאתר מוזיאון המדע בירושלים). המשחק מאפשר לחשוף את הילדים לכך שיש הרבה סוגים של מחשבים השונים מהמחשב המוכר לילדים בכל בית.

לאחר המשחק נגדיר לילדים את המושגים קלט פלט.

 

קֶלֶט – התקן קלט (input device) מאפשר למשתמש ליצור קשר עם המחשב: להכניס לו מידע ולתת לו פקודות. התקני קלט לדוגמה: מקלדת, עכבר, מיקרופון או מצלמה.

פֶלֶט: התקן פלט (output device) מאפשר למחשב ליצור קשר עם המשתמש: להציג מידע על המסך, ליצור הדפסה או קול. התקני פלט לדוגמה: מסך המחשב, רמקולים ומדפסת.

דף עבודה לתלמיד

חומרה בסביבת המחשב

          

  שייך את החומרה למקומה- היכרות עם חלקי המחשב

עתה ננסה להגדיר עם הילדים מהו רובוט?

כדאי לתת לילדים להגדיר מה זה רובוט, לרשום את עיקרי הדברים ולהגיע להגדרה המתאימה.

מהו רובוט?

רובוט הוא מכונה הכוללת מרכיבים אלקטרונים ומכאניים, המסוגלת לבצע משימות באופן עצמאי וגמיש. לרובוט יש, בדרך כלל, יכולת תנועה, חיישנים (לקלוט אותות מהסביבה), זרועות לביצוע פעולות ויכולת בקרה (בדיקת פעולות). הרובוט מופעל על ידי רצף פקודות בתוכנית מחשב.

לאחר ההגדרה, מומלץ להראות לילדים את הסרטון הבא:

 

סרטון- מה זה מוזה במעבדה "רובוטיקה", הטלוויזיה החינוכית.  אורך סרטון 23 דקות

ירון לונדון והילדים מארחים במעבדה החדשה של מה זה מוזה את הפרופסור אלון וולף שפיתח רובוט המתנהג כמו נחש. אלון מדגים לילדים איך עובד רובוט, איך הוא לומד לנוע וכיצד הוא מקבל החלטות.

 הרחבה:

למורים החפצים בהרצאת הקדמה לנושא, מצורפת הרצאה המציגה בפני הילדים את ההתפתחות הטכנולוגית המואצת. ההרצאה ניתנה במסגרת שידורי "אקדמיה ברשת" וטובה לפתיחת הנושא ברובוטיקה או בשיעורי התכנות בכיתות ד'.

הרצאה ברשת

 קוד ורובוטיקה המרצה- עדי שמורק

עדי שמורק בהרצאה לתלמידי ד-ו במסגרת אקדמיה ברשת ההתפתחות הטכנולוגית של העשור האחרון גדולה בהרבה מההתפתחות שחלה בכל המאה שעברה. ההאצה שאנו חווים בהתקדמות הטכנולוגיה משנה את חיינו באופן תדיר. בהרצאה נסקור ונחקור יחד את ההשפעה של הטכנולוגיה, ובעיקר ברובוטיקה ותוכנה, על חיי היום-יום שלנו ברפואה, צרכנות, תחבורה ועוד. ננסה לבחון מה הם הכלים והמיומנויות שאנו נדרשים לרכוש כדי שנוכל להיות מוכנים לעתיד טכנולוגי שאיש לא יכול לחזות. כדאי שהמורה יצפה בהרצאה ויבחר את החלקים המתאימים לכיתתו.

 

הנחיות לקראת המפגש הבא

שני המפגשים הבאים יוקדשו לבניית רובוט בסיסי. אנא פנו לנושא "לקראת הפעלה ראשונה"- הוראות בניה, שם תוכלו למצוא את הוראות הבניה.

מאמר העשרה "לו הייתי רובוט"

מומלץ לקריאה בבית או בשיעור מילוי מקום.

לו הייתי רובוט
« חזרה
הבא »
פרוייקטים נוספים
  • אלבום תמונות
  • תחרויות
    • אליפות הרובוטיקה לבתי הספר היסודיים
    • אליפות הסייבר CoderZ
  • למידה מרחוק
שתפו אותנו
יש לך רעיון לפעילות?

© כל הזכויות שמורות לרובוטק טכנולוגיות

 Vconcept  פיתוח האתר

הצהרת נגישות     מדיניות הפרטיות

גלילה לראש העמוד